Nieuwsblog

Mindfulness even effectief als antidepressiva

24-04-2015
Mindfulness-based cognitive therapy, zoals de behandeling voluit heet, is ontwikkeld als een psychosociale interventie...
Lees verder

Dietist van der Leek bij Corpus Mentis in Leiden

01-11-2014
Corpus Mentis verwelkomt haar nieuwe collega mw. drs. E.E.A. (Everdien) van der Leek. Zij zal als dietist en...
Lees verder

Reanimatiecursus Corpus Mentis is geaccrediteerd door het Kwaliteitsregister Verpleegkundigen & Verzorgenden

19-06-2014
Per 1 juli 2014 is onze reanimatiecursus geaccrediteerd met 3 punten t.b.v. het kwaliteitsregister Verpleegkundigen en...
Lees verder

Slechts 2 procent van de bevolking heeft een EHBO diploma

18-03-2014
Uit recent onderzoek van het Nederlandse Rode Kruis blijkt dat slechts 2 procent van de bevolking een EHBO diploma of...
Lees verder

Zorg en Zekerheid geeft beperkte keuzevrijheid

19-06-2013
De zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid biedt haar klanten beperkte keuzevrijheid van zorg. Bij 16 klanten van Zorg en Zekerheid is een kleine cohortstudie uitgevoerd naar de informatievertrekking die zij hebben gehad.

Deze cohortstudie laat zien dat klanten van Zorg en Zekerheid worden geadviseerd om alleen onder behandeling te gaan bij gecontracteerde zorgverleners waarna adres en telefoonnummer worden gegeven. Tevens is er in een aantal gevallen gesproken over ‘hogere kwaliteit’ van de gecontracteerde zorgverleners en het afraden van behandeling bij de niet-gecontracteerde zorgverleners en praktijken. Daarnaast laat dit cohort zien dat klanten foutief worden voorgelicht over vergoeding van niet-gecontracteerde zorg. De vergoeding voor deze zorg is een percentage van het normtarief dat de zorgverzekeraar hanteert. Dit betekent dat altijd een vergoeding wordt uitgekeerd voor niet-gecontracteerde zorg. Echter uit de cohortstudie blijkt dat klanten van Zorg en Zekerheid kregen te horen dat er niets zou worden vergoed.

De informatieverstrekking in de zorgwinkel is vaker foutief gebleken, dan bij telefonisch contact. Verder onderzoek zal moeten uitwijzen of dit te maken heeft met beperkte kennis op dit gebied bij de medewerkers van Zorg en Zekerheid of de afwezigheid van gespreksopnamen in de zorgwinkel. De conclusie: Bij verschillende vormen van zorg is verkeerde informatie verschaft. Bij bezoek aan de zorgwinkel treedt dit vaker op dan bij telefonisch contact.

Onderteken Petitie Keuzevrijheid Zorg


Aanmelding Advies Zorgverzekeraar

Leidenpsycholoog

Politiek

Zorgverzekeraar